Martin Kamín, únor 2018
O schopnostech, výhodách a nevýhodách jednotlivých druhů fotoaparátů se vedou dlouhé diskuze, a jsou to bezesporu diskuze nikdy nekončící. Jedna skupina tvrdí, že ten a onen fotoaparát má nejlepší výkon, druhá skupina, že onen a tamten je na tom ještě lépe.
Příčinu sporů vidím jednoznačně v tom, že si ani jedna skupina neuvědomuje, že za kvalitu obrazu je jednoznačně odpovědná optická soustava. A jen - minimálně - samotný fotoaparát.
Je to pochopitelné. Dnešní čipy digitálních fotoaparátů mají v podstatě jen pár výrobců (opravdu pár), technologie je velice podobná a tedy ani dynamický rozsah nebo šum se v rámci nějaké střední kategorie příliš neliší. Konkrétně řečeno: pokud máte v ruce Canon 80D nebo Canon 760D, Nikon D7500 a Nikon D5600, jste na tom z hlediska kvality záznamu digitálního obrazu velice podobně.
Podobně je to i u ostatních značek.
Příčinu sporů vidím jednoznačně v tom, že si ani jedna skupina neuvědomuje, že za kvalitu obrazu je jednoznačně odpovědná optická soustava. A jen - minimálně - samotný fotoaparát.
Je to pochopitelné. Dnešní čipy digitálních fotoaparátů mají v podstatě jen pár výrobců (opravdu pár), technologie je velice podobná a tedy ani dynamický rozsah nebo šum se v rámci nějaké střední kategorie příliš neliší. Konkrétně řečeno: pokud máte v ruce Canon 80D nebo Canon 760D, Nikon D7500 a Nikon D5600, jste na tom z hlediska kvality záznamu digitálního obrazu velice podobně.
Podobně je to i u ostatních značek.
Nedávno jsem psal článek o teleobjektivech na focení krajin. Přečtěte si ho zde.
Abych vám ukázal, že na kvalitu fotografie má vliv jednoznačně objektiv, vybral jsem pro tento článek jednu typickou fotografii. Vznikla na mé fotoexpedici do Toskánska v roce 2017, kam jezdím skoro deset let s vámi fotografovat.

V oblasti kolem města Asciano stojí na kopci nenápadný cypřišový hájek. Uvidět jej ovšem můžete jen z jihu nebo jihovýchodu. Fotografové jej málo znají a také málo fotografují.
Protože kolem něj často kroužíme, na každé fotoexpedici se nám nabídne šance hájek fotografovat i vícekrát. Bohužel - jak to tak chodí - dobré fotografii musí nahrát spousta dobrých podmínek: světlo, vlhkost, načasování, oblačnost, roční období...
Jednou jsem zpracovával fotografie z fotoexpedice do Toskánska a narazil na snímek, který mě při maximálním zvětšení opravdu překvapil. Pořídil jsem jej 400mm objektivem. Bylo ideální chladnější počasí, takže se vzduch netetelil nad terénem. Na mapě jsem si právě ověřil pomocí Google maps, že se jedná o vzdálenost 1,5 km vzdušnou čarou. Jen pro srovnání jsem udělal výřez 1:1. Přenos kontrastu a ostrost je výtečná. Použitá technika Canon EOS 700D a objektiv EF 400 mm f/5.6 L USM.
Proto zdůrazňuji, že podstatný pro vaši technickou kvalitu vašich fotografií je objektiv, ale v první řadě je jste to vy, fotografové, kteří stisknou spoušť v ten pravý okamžik.
Protože kolem něj často kroužíme, na každé fotoexpedici se nám nabídne šance hájek fotografovat i vícekrát. Bohužel - jak to tak chodí - dobré fotografii musí nahrát spousta dobrých podmínek: světlo, vlhkost, načasování, oblačnost, roční období...
Jednou jsem zpracovával fotografie z fotoexpedice do Toskánska a narazil na snímek, který mě při maximálním zvětšení opravdu překvapil. Pořídil jsem jej 400mm objektivem. Bylo ideální chladnější počasí, takže se vzduch netetelil nad terénem. Na mapě jsem si právě ověřil pomocí Google maps, že se jedná o vzdálenost 1,5 km vzdušnou čarou. Jen pro srovnání jsem udělal výřez 1:1. Přenos kontrastu a ostrost je výtečná. Použitá technika Canon EOS 700D a objektiv EF 400 mm f/5.6 L USM.
Proto zdůrazňuji, že podstatný pro vaši technickou kvalitu vašich fotografií je objektiv, ale v první řadě je jste to vy, fotografové, kteří stisknou spoušť v ten pravý okamžik.
Na fotografii má největší vliv fotograf, na technickou kvalitu fotografie objektiv.